Bentley-stuurhuis - februari 2024

Toen ik de Bentley kocht zat er een net gereviseerd stuurhuis in. Deze was door de Rolls Royce-Bentley specialist Brabo in Hillegom geleverd. Dus ik was gerust gesteld dat ik daar geen problemen mee zou krijgen. De auto kreeg een nieuwe APK dus geen problemen.

Het rijden erin is een comfortabele belevenis. Ik vond hem echter wel wat zoekerig, maar gaf de schuld aan de grootte van de auto. Toen, 2 jaar later, weer de APK. Hier bij een bedrijf in de buurt laten doen. Resultaat: afgekeurd op diverse punten, zoals uitlaat lek op de aansluiting van de verschillende delen en de kentekenverlichting waar er maar 1 van brandde maar, vervelender, ook teveel speling op het stuurhuis. Dus de Bentley weer huiswaarts om de nodige reparaties uit te voeren. De uitlaat en de kentekenverlichting geen probleem. Maar het stuurhuis, tja dat is een ander verhaal. Ik had er slechts zo'n 1500 miles mee gereden. Dus het stuurhuis gedemonteerd wat een lastig klusje is. Je ziet de bouten wel zitten maar om er een sleutel op te zetten is een uitdaging, maar het was gelukt. Ik met het stuurhuis naar Brabo, hem daar op de balie gelegd met de mededeling dat dit door hun gereviseerde stuurhuis teveel speling heeft. De chef werkplaats erbij geroepen en hij zei "dat hebben ze allemaal, als ze er moeite mee hebben dan moeten ze maar naar ons bellen". Oké, het zal dus wel zo horen, het is nu eenmaal niet een gewone auto en veel van de techniek is niet de meest toegepaste. Dus thuis het stuurhuis weer ingebouwd en weer terug voor de APK herkeuring met de mededeling dat de stuurhuisspeling erbij hoort en dat ze Brabo maar moesten bellen. Resultaat: goedgekeurd.

Het zat me niet lekker, maar ja, gewoon rijden maar. Toen zag ik een oude aflevering van het TV programma Wheeler Dealers waar ze een Rolls Royce Silver Spirit onderhanden namen. Wat bleek, hij had ook overmatige stuurhuisspeling. Wat ik zo kon zien was dit vergelijkbaar met wat ik had. Ze zijn toen naar de Rolls Royce-Bentley specialist Flying Spares gegaan. Daar zag ik hoe ze de speling eruit haalde, een kwestie van 1 of 2 shims (vulplaatjes) er tussenuit halen, zodat het pinionwiel wat dieper komt. Ofwel, ik heb wat nuttigs geleerd. Dus met deze kennis weer onder de Bentley gekropen en het stuurhuis gedemonteerd.

Na de demontage een shim eruit en het stuurhuis weer gemonteerd. Nu weer voor APK geweest, geen probleem meer. Lang leve de merk "specialist".

Binnenkort mag, na de winter (ophok) periode, de Bentley de weg weer op.

Lex