Einde Ophokrit - bezoek Carel Wüst Museum - 6 april 2024

Deze eerste rit van het seizoen 2024 was bijzonder goed geslaagd. Het weer kon niet beter. Het was volgens de meteorologen de warmste 6 april ooit. Het werd gemiddeld 24 graden Celsius. Dus uitstekend cabrio en korte mouwen weer!

22 leden met een tiental auto's verzamelden zich op de parkeerplaats bij Hetty's aan de Langeweg Den Bommel. Altijd fijn om te zien dat er deze keer ook een aantal leden deelnamen die we minder vaak zien. Zo was Jan aanwezig met zijn prachtige Jaguar XK120 uit 1954 en Jean Pierre met zijn indrukwekkende Cadillac 63 de Ville uit 1960. Zelfs de Bentley van Lex (toch ook geen klein autootje...) stond enigszins in de schaduw van deze enorme Cadillac!

Omdat de parkeerplaats redelijk vol was moesten we parkeren tussen de autotrailers met daarop schadeauto's (van de duurdere merken) die in grote aantallen worden geïmporteerd uit de USA door een bedrijf uit Den Bommel. Deze auto's worden vervolgens naar Oost Europa vervoerd om aldaar te worden gerepareerd en verhandeld.

Rond de klok van één uur was het tijd om te vertrekken voor een ritje binnendoor door de Hoekse Waard met als eindbestemming het Carel Wüst Classics museum in Oud Beijerland.

Bij het museum werden we door Marcel Wüst gastvrij ontvangen in de bar annex restaurant gedeelte van het museum. Op verzoek bediende onze voorzitter Roel met vaardige hand de koffiemachine. Na een heerlijk bakkie met stroopwafel was het tijd voor de rondleiding door Marcel. Al snel bleek dat hij op deze locatie een prachtig museum heeft gerealiseerd. De veelkleurige entree is mede door de zich daarin bevindende vitrines al een bezienswaardigheid. Eenmaal in de fraaie ingerichte museumzaal blijkt het hele museum te zijn opgebouwd rond bepaalde thema's. Zoals voertuigen op de maan en mars, auto's van het koninklijk huis, grote namen in de automobiel industrie zoals Diesel, Wankel etc. Een stukje historie van de familie Wüst maar ook een demo van een richtingaanwijzer op een zgn. bril kever uit 1952. De presentatie van Marcel was zeer informatief en interessant. De aanwezige dames werden door Marcel niet alleen geprezen om hun aanwezigheid maar ook middels een thema in het museum waaruit blijkt dat zij over het algemeen prima verkeersdeelnemers zijn en zich o.a. ook in de autosport doen gelden.

Kortom; het was een zeer genoeglijke opening van het seizoen