Cars & Coffee -16 juni 2024

Gezien de weersverwachting was het eigenlijk weer om in bed te blijven. Te koud voor de tijd van het jaar en buiig. Ook het feit dat het zoals gewoonlijk op deze derde zondag van de maand juni Vaderdag is, was wellicht reden om thuis te blijven.

Maar zoals zo vaak tijdens een Cars & Coffee kwam het zonnetje door en scheen vrolijk of de hoofden, waarvan sommige door het dunner wordende haar mooi glommen. De regen bleef deze keer beperkt tot een enkel kort buitje. Slechts 3 klassieke auto's waren te bewonderen op de parkeerplaats. Binnen was het aangenaam en gezellig met 10 personen. Frans zette een elektrisch kacheltje aan gevoed door zonnepanelen en Matie zorgde voor koffie en thee met eventueel een gebakje.

De gesprekken gingen over een computer die dienst weigerde. Toch wel een urgent probleem om dat het de Laptop betreft van onze penningmeester. Leo had wat foto's meegenomen van de restauratie van zijn Fiat Dino 2400 coupe uit 1972. Het resultaat is prachtig. Een mooie donkergrijze auto met lichte bekleding en natuurlijk die fantastisch klinkende V6 onder de motorkap. We konden allemaal weer even genieten van het geluid. Leo heeft zonder noemenswaardige ervaring deze toch niet eenvoudige restauratieklus zelf geklaard. Bravo.

Ook bijzonder is de Opel Rekord 1800 uit 1986 van Emil. Deze Opel, waarvan er destijds vele duizenden over de Nederlandse wegen reden, is inmiddels een zeldzaamheid die je nog maar weinig tegenkomt.

De Fiat 124 spider 1600 uit 1971 van Sjaak completeerde het drietal klassieke auto's van vandaag. Deze trouwe en fraaie roadster krijgt eigenlijk te weinig aandacht. Van 1966 tot 1985 zijn er (volgens Wikipedia) ongeveer 200.000 van geproduceerd. Eerst door Fiat zelf en vanaf medio 1981 in de Pininfarina-fabriekshallen. Hoeveel er in Nederland nog over zijn? Wellicht dat u het weet.

Leo had overigens ook wat minder fraai nieuws. Ons lid Henk (uit Zuid Beijerland) is gevallen met de fiets. Als gevolg hiervan ligt hij nu in het ziekenhuis met 7 gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen. We hopen uiteraard dat hij snel en voorspoedig herstelt en we hem snel weer kunnen begroeten op de Cars & Coffee en andere evenementen.

Sommige leden waren niet aanwezig omdat zij naar Frankrijk zijn gereisd om op het circuit van Le Mans de 24 uurs race volgen. Een zeer goede reden om afwezig te zijn bij de Cars & Coffee.

Ook onderwerp van de gesprek waren de werkzaamheden op de N59. Iedereen volgt met verbazing hoe daar op het stukje van 6 kilometer weg tussen Den Bommel en het Hellegatsplein een blunder van formaat wordt verholpen, terwijl het goede voorbeeld (de N57) toch niet zo ver weg is. Na dit weekend (en de daarbij behorende wegafsluiting van de N59) is hopelijk de uitwijkstrook wel te berijden wanneer een ambulance o.i.d. zich met toeters en bellen zich meldt bij je achterbumper. Wordt vervolgd...

SdJ