Club weekend Epen - Zuid Limburg - 6-9 september 2024

Na de voorgaande club weekenden gedurende de afgelopen jaren (in 2020 en 2021 onderbroken door de Corona crisis) in Polleur België (2018), Heimbach Duitsland (2019), Lo Reninge België (2022) en Almen Achterhoek (2023) was dit weekend in Epen alweer het vijfde lange weekend dat onze Autoclub heeft georganiseerd. Dus het eerste lustrum is een feit!

Op vrijdagochtend 6 september verzamelden zich een 10-tal equipes voor deze 5e editie op de parkeerplaats van restaurant Grevelingen. (De 11e equipe, Henk en Janny, waren een paar dagen eerder al naar Limburg vertrokken). Na een snel kopje koffie en bezoek aan het toilet was het tijd om richting Zuid Limburg te vertrekken. Maar eerst deelde Lex de routebeschrijvingen uit en het inmiddels traditionele "rally "schildje.

De route voerde geheel over B en N wegen en voor het overgrote deel door België. In Poederlee werd gestopt voor de lunch bij "Kom & Go" voor een broodje en kopje soep. De eigenaren Bart en Bert hebben echter een geheel ander idee van maatvoering. De broodjes waren groot en de kommen soep enorm! Maar alles van een zeer smakelijke kwaliteit en voor een klein prijsje.

Bij een volgende korte stop In Zutendaal, op een mooi pleintje, verraste Ellen een aantal van ons nog met een heerlijk kopje koffie met daarbij een "mergpijpje".

Het is bij de onvermijdelijke tankstop altijd weer plezierig om te ontdekken dat onze zuiderburen op dit moment de benzine voor ruim € 0,50 cent per liter goedkoper kunnen aanbieden dan in Nederland. Omdat de grensmarkeringen langs de weg tussen Nederland en België vrijwel overal zijn verdwenen kan je zien aan de prijzen bij de benzinepomp wanneer je Nederland weer binnenrijdt! (€ 2,20 of meer i.p.v. € 1,70).

Aan het eind van de middag was iedereen gearriveerd bij het Hotel Eperland in Epen. Dit hotel is mooi gelegen aan de rand van Epen en met een uitstekende parkeerplaats voor onze bolides. Een ieder kreeg zijn kamer toegewezen en om 19:00 gingen we aan tafel voor een goed verzorgd drie gangen diner. Omdat gedurende deze dag het weer was opgeknapt (we vertrokken vanaf de Grevelingen met zon, maar onderweg in België wat motregen) konden we na het diner nog even gezellig bijpraten op het terras of in de bar.

De volgende dag stond het rijden van de Mergelroute op het programma. Het was op deze zaterdag intussen meer dan 26 graden warm dus de cabrio kapjes en schuifdaken konden open. Nu is de mergelland route (met een lengte van +/- 120 km.) heel mooi met vele vergezichten en leuke dorpjes. Dat vonden vele andere weggebruikers ook dus het was op sommige plekken redelijk druk en goed opletten was het devies. Zeker omdat sommige zgn. wielrenners blijkbaar geen oog hadden voor de schoonheid van de route maar alleen op hun snelheidsmeter en horloge of mobieltje letten.

Pieter, die met zijn vrouw al een paar dagen vakantie vierde op een andere locatie in Limburg, kwam langs met een voor die dag gehuurde Triumph TR6. Onder de motorkap trok de compressor veel belangstelling. Zelfs het luchtfilter moest er even vanaf om de details te bekijken. Gelukkig ontbrak op dat moment het gereedschap om nog meer te onderzoeken onder de motorkap…..

Voldaan kwam iedereen na het rijden door het Mergelland voor het diner weer heelhuids terug bij het hotel en hier bleek waardoor zich verschillende groepjes hadden gevormd. Er was nogal eens verkeerd gereden en waren er alternatieve routes gereden. Zo napratend was het groepsgevoel er echter niet minder om. Eenieder had genoten.

De zondag deed zijn naam eer aan. Het was wederom zonnig maar vandaag met een zeer aangename temperatuur. (+/- 24 graden).

Op deze dag was het programma divers maar vooral vrijblijvend. Een aantal deelnemers heeft een rondvaart gemaakt op de Maas bij Maastricht, een ander groepje ging naar de landmarktdag in Mesch en vervolgens naar Eupen om de fraaie Sint Niklaaskerk uit +/- 1725 te bezichtigen.

Een ander ging naar Kerkrade om aldaar het mijnmuseum te bezoeken. Weer een ander groepje ging naar Margraten om de US Army begraafplaats te bezoeken. De aanblik van de 8288 kruizen op de graven van de hier begraven soldaten is zeer indrukwekkend.

Kortom, 's avonds waren de verhalen van wat men die dag beleefd en gezien had heel gevarieerd. Ook was er tijd voor een spelletje Rummikub. Wie er gewonnen heeft laat zich raden.

Ook deze dag kende geen noemenswaardige technische problemen alhoewel bij één auto een rood motordiagnose lampje was gaan branden (wat later niets ernstigs bleek te zijn) en een veiligheidsriem hardnekkig bleef blokkeren. Verder raakte de versnellingsbak van een MG wat vermoeid of geïrriteerd van al dat geroer in de tandwielen en verzette zich enigszins. Maar met wat extra spierkracht kon het juiste verzet en toerental toch worden gekozen door Cees.

Zondagavond tijdens het diner bleek dat Lex niet alleen voor de "rally" schildjes had gezorgd maar het ook voor elkaar had gekregen dat de weliswaar tijdig bestelde "Gouden" medailles op vrijdagmiddag nog net op tijd werden afgeleverd bij het hotel. Altijd weer een waardevol moment om dit souvenir uitgereikt te krijgen.

Op maandagochtend was het weer tijd om in te pakken en richting huis te gaan. Alhoewel Gerard en Ellen nog een nachtje gingen slapen in het V8 hotel in Keulen (slapen met je voeten in de kofferbak van een kever?) en Peter en Robert nog even langs de Zündapp specialist in Nuenen zijn gegaan.

Het weer was op deze maandag wat minder. Felle buien wisselden af met even felle zonneschijn. Het lijkt echter inmiddels geen toeval meer dat het tijdens het weekend van Autoclub Carwei het weer zich overwegend van zijn beste kant laat zien. Vanaf ons eerste lange weekend in Polleur in 2018 tot op heden is het in "ons" weekend overwegend zonnig en warm.

Alhoewel voor de organisatie van dit weekend soms wat kunst en vliegwerk nodig was, viel te beluisteren dat iedereen had genoten van elkaars gezelschap, de locatie, het landschap en de uitstapjes en ritten. Totaal hebben 21 personen (en een wit hondje) genoten van dit weekend. Helaas moesten kort voor de aanvang 3 equipes afzeggen wegens gezondheidsproblemen. Hopelijk kunnen zij bij de volgende editie wel mee.

Rond een uur of half tien, terwijl het af en toe flink regende, ging iedereen heel tevreden via een eigen gekozen route huiswaarts. Bas prefereerde vanwege de matige prestaties van zijn ruitenwissers het Nederlands ZOAB met minder spray, in plaats het vaak slechte en vandaag kletsnatte wegdek in België. En daarmee was wederom een zeer geslaagd clubweekend ten einde. Diegenen die zich hebben ingezet voor het organiseren en welslagen van dit weekend; Bravo en hartelijk dank !!

SdJ