Tourrit deelname FLUZI en BBQ - 8 juni2024

Deze zaterdag hadden we een goed gevuld programma. Een toertocht, deelname aan de FLUZI feestelijkheden in Middelharnis en een BBQ bij de golfclub in Melissant.

Om 10:30 hadden zich 14 equipes verzameld op de parkeerplaats bij het restaurant "Grevelingen". Zeker gezien de weersomstandigheden een hele goede opkomst. Ondanks de lage temperaturen gingen de kapjes van de cabrio's open. Nadat iedereen welkom was geheten door John met uitleg over de route werden om even na half elf de motoren gestart en richting het zuiden, via de Philipsdam en vervolgens de N656 naar het eiland Tholen en Sint Annaland. Altijd weer prachtig die dijkjes met erlangs de volwassen populieren, de landerijen met inmiddels alweer groen gewas, de vlakke polders met vergezichten. Via Scherpenisse en Poortvliet naar het strandje bij de Bergsediepsluis aan het begin van de Oesterdam. Hier was een stop ingelast waar eenieder zijn meegebrachte lunchpakketje en andere lekkernijen kon verorberen. Helaas was het op deze plek wat winderig en maar 16,5 graden. Een sjaaltje en jas was geen overbodige luxe. Maar ondanks de kou gezellig! Deze sluis en de Oesterdam zijn onderdeel van de altijd weer indrukwekkende Deltawerken die vooral Zeeland en Zuid-Holland moeten beschermen tegen het water.

Na een uurtje vervolgde iedereen de route en ging het over de Oesterdam (met zijn 10,5 km de langste dam van de Deltawerken) via Bergen op Zoom en Vossemeer uiteindelijk weer terug naar Goeree Overflakkee. Sommige deelnemers aan de tourrit namen de rest van de middag "vrijaf" maar een groep equipes ging richting het centrum van Middelharnis. Hier waren we als club uitgenodigd om deel te nemen aan de feestelijkheden rondom het 60-jarig bestaan van de Haringvlietbrug; Het FLUZI-feest (Flakkee Uit Zijn Isolement) Het was inmiddels zonnig geworden en zowaar meer dan 20 graden! Een gedeelte van de parkeerplaats was gereserveerd voor ons. Een 15-tal klassieke auto's werden hier opgesteld en de belangstelling van het talrijk aanwezige publiek was groot. Een goede promotie van onze klassieke autohobby en club Carwei!

Aan het eind van de middag was het tijd voor het sluitstuk van deze bijzondere dag. Een 25-tal leden schoof aan in het restaurant van golfbaan Catharinenburg in Melissant. Hier had Ewoud met zijn team een heerlijke BBQ voorbereid. Het was smullen van de hamburgers, speklapjes, garnalen, saté, broodjes, salades, sausjes, drankjes etc. etc. Gedurende de avond werd iedereen verrast door een plotselinge hevige regenbui. Snel werden de cabrio's gesloten om een badkuip te voorkomen. De kok kon na de bui zijn eerder zo hete BBQ-bakplaten afgieten! Gelukkig waren de gerechten net klaar. Deze bui was volgens Ewoud wel goed voor het gras op de golfbaan.

Ik denk dat iedereen na afloop voldaan en tevreden huiswaarts keerde, terugkijkend op een zeer geslaagde dag. Allen die hebben bijgedragen aan de organisatie van deze dag; Bravo en bedankt!