Restauratie project Suzuki Alto - Roel



Maart 2023.

Roel heeft in maart 2023 een heel leuke klassieker gekocht. Een Suzuki Alto automatic uit 1985. Hoewel er alleen al in dat jaar ruim 2500 van zijn verkocht (en in de daarop volgende jaren nog vele duizenden), zie je deze Alto nog maar zelden!

De auto heeft ongeveer 80.000 km gereden in die 37 jaar. De eerste eigenaar heeft de auto 23 jaar in bezit gehad en de 2e eigenaar ruim 14 jaar. Ooit heeft Els, de vrouw van Roel, een dergelijk auto gehad voor dagelijks vervoer. Het is dus een stukje "jeugd sentiment".




September 2023.

Ondanks dat de auto nog prima reed heeft Roel besloten tot een algehele restauratie. Na het strippen van de binnenkant en demonteren van alle geschroefde delen aan de buitenkant, was onlangs het 3 cilinder -796 cc motorblok aan de beurt. Met hulp van Lex is het blok er in september uit getakeld en staat nu te wachten op een grote schoonmaak. Intussen zal de carrosserie worden aangepakt. Een paar kleine plekjes dienen gelast te worden om vervolgens de gehele auto te spuiten in de originele kleur.



28 oktober 2023.

Roel is weer een stapje verder met de restauratie van zijn Suzuki Alto.

De 3e deur is er nu ook uit en wachten is op Jacob die laswerk gaat doen.

Ook de ventilator, dynamo, bobine, kachelkraan, het beschermplaatje van de dynamo en de accubak van vele jaren vet en vuil ontdaan. Dasty, kerosine en diesel zijn prima hulpjes !



3 november 2023.

Men neme;  1 bijna 40 jaar oud Suzuki motorblok met een dikke laag olie en vet. 2 liter koud water. 1 Karcher stoomreiniger van Marktplaats. Naar smaak diesel, Dasty, remmenreiger of WD 40 toevoegen.

Dan een uurtje genieten van de warme stoom met heerlijke geur en uw motor is schoon.



8 november 2023

Het opknappen is begonnen



20 november 2023

Na de nodige uurtjes ontvetten, stomen en het spuiten van de kappen hebben we vanmiddag de distributieriem vervangen, de kleppen gesteld en alles gemonteerd. Weer een stap verder met dank aan sleutelmaatje Lex.



4 februari 2024

Na een tegenvaller hebben we het project weer opgepakt. Door het mogen lenen van de brug van Lex kon de Suzuki naar hoger sferen. Hierdoor kon ik de roestplekken goed kaal maken en werd het vermoeden bevestigd dat het oude dametje nog in een goede staat is. Wat we aan roestellende hebben gevonden is niet schrikbarend. De tank is inmiddels gedemonteerd en die krijgt de komende weken een Cola behandeling.

Binnenkort gaat de Suzuki naar Coast-Classics in Stellendam voor het herstellen van de onderkant.

Waarna we weer willen beginnen met het opbouwen !!




13 februari 2024

Toen ik de Suzuki kocht realiseerde ik mij dat het in oude luister herstellen een serieuze klus kon worden. Want ondanks alle verhalen kan er in 40 jaar ook het nodige aan een auto worden gerommeld en zo ook aan deze Suzuki.

Dat er gelast moest worden wist ik en ik dacht de juiste persoon te hebben gevonden voor de klus. Maar na een paar dagen kreeg ik de auto terug met de opmerking dat hij rijp voor de sloop was. De dikke lagen tectyl en het ontbreken van echt vakmanschap waren een brug te ver.

De moed zonk me in de schoenen maar na opbeurende woorden van Lex heb ik de draad weer opgepakt.

Via JD Repair kwam ik bij Coast Classics in Stellendam terecht en wat Mick maakt overtrof alles. Hij vond de Suzuki een uitdaging en sinds vrijdag jl. staat hij in zijn werkplaats naast een Honda die ook in verregaande staat van ontbinding was.

Mick heeft eerst een plan gemaakt om daarna voortvarend aan de slag te zijn gaan. Hij schroomde niet om de slijpschijf ter hand te nemen, plaatwerk in de juiste vorm te brengen om daarna het eerste gat te dichten.

Hij is nog niet klaar maar met vakmanschap, het juiste gereedschap, een forse portie inzicht en vooral enthousiasme gaat het helemaal goed komen met de kleine Suzuki.

Zouden we dan toch deze zomer in onze kleine Suzuki kunnen toeren? We houden jullie op de hoogte.

Roel.




28 februari 2024

Vandaag was geen "Day in the office" maar een dagje met de handjes in de zandstraal box om onderdelen van de wiel ophanging schoon te maken.

Diverse onderdelen zien er weer puik uit in hun roestwerende laag. Nu nog in de primer, daarna in de lak en finishing Touch in de vernis.In de afgelopen week kwam een pakje binnen wat ik met gejuich begroete. Na een lange zoektocht vond ik in Engeland, na een reis door India, de Filipijnen, Japan en Tsjechië vermoedelijk de laatste set nieuwe voordempers.
Inmiddels liggen ook 2 nieuwe draagarmen, rubbers, lagers en remonderdelen te wachten om samengevoegd te worden tot volledig gereviseerde wielophanging.Ondertussen wordt ook bij Coast Classics hard gewerkt en zijn de gaten gedicht, de deuken hersteld en komen we steeds dichter bij het strak maken en spuiten.Wat begon als een herstelproject is inmiddels een volledige body off restauratie geworden.

Roel




25 maart 2024

Het werk gaat door en van Coast Classics had ik als huiswerk het van nette lak voorzien van de wielophanging. En zo ben ik de nodige uurtjes met de diverse staalborstels, dieselolie en ontvetter bezig geweest. Bijna 40 jaar vuil verwijderen geeft een behoorlijke rommel en de garage kan wel een forse schoonmaakbeurt gebruiken,

Ik ben nu op een paar kleine dingen na klaar met het spuiten van de diverse onderdelen. Daarna de lak nog verder laten uitharden en dan kunnen we het bouwpakket weer in elkaar zetten. Intussen wordt de body gereed gemaakt voor de spuiter.

Roel




1 mei 2024

Als u zich afvraagt of het Suzuki project is gestrand, gelukkig niet maar soms gaan dingen niet zo snel.

Bij Coast classics wordt de laatste hand gelegd aan het reinigen en behandelen van de onderkant en ook staat de Suzuki inmiddels in de epoxy primer. In de komende week wordt de motorruimte en binnenkant gespoten bij JD repair en komt de body naar de Voorstraat. 

Inmiddels liggen de voor- en achterwiel ophanging te wachten op montage na een complete revisie. De remmen zijn gereviseerd en ook het stuurhuis is onder handen genomen. Het subframe is hersteld en opnieuw gespoten en is in afwachting van montage.

Na montage van het dashboard kan de Suzuki weer terug naar Coast classics voor het spuit klaar maken en de volgende stappen.

Roel




5 juli 2024

Het is al weer even geleden dat ik een update schreef over het project Suzuki en in de afgelopen weken is er het nodige gedaan.

We pakken de draad weer op vanaf het moment dat de motorruimte en de binnenkant klaar was om gespoten te worden. Bij Coast Classics waren de laatste verontreinigingen onder de kap secuur onder de kap verwijderd en het kleurnummer doorgegeven aan PPG (Coatings - Bergen op Zoom .red.) voor het maken van de lak. Op de afgesproken dag ging ik kijken hoe het er uit zag en ik was blij verrast met wat ik zeg. Echter die vreugde was van korte duur toen Mick van Coast Classic belde dat de kleur niet goed was. Kortom, opnieuw spuiten was de enige optie. Het vinden van het juiste recept was niet eenvoudig omdat de referenties niet in het systeem van PPG waren te vinden. Daarom werd gekozen voor het scannen van paneel om zo het recept te kunnen vinden. Dat was echter makkelijker gezegd als gedaan want de kleuren bleven afwijken. Daarbij kwam dat de lak verschoten was wat de zaak niet makkelijker maakte. Uiteindelijk bracht een kleurspecialist van PPG uitkomst. Hij mengde ter plekke de basiskleuren wat een precies klusje was en uiteindelijk werd de juiste kleur bereikt. Vervolgens kon de motorruimte en de binnenzijde van de auto voorzien worden van een nieuwe kleur.

De volgende stap werd het weer op de wieltjes zetten van de Alto en moesten de wielen weer toonbaar worden. Kortom, de banden moesten van de velgen om deze te kunnen stralen. En inmiddels kan ik ook het stralen weer van mijn bucketlist worden geschrapt. Na een paar uur stralen zagen de velgen er weer netjes uit. Vervolgens heeft Mick het nodige reparatie- en richtwerk gedaan en de velgen in de epoxy primer gezet. Na het uitharden kreeg ik een mooi stukje 500 schuurpapier in mijn handen en de opdracht de velgen te schuren waarna ze weer konden worden gespoten.

De volgende stap was het subframe. Als goedbedoelde hobbyist had ik dit zelf weer van een kleurtje voorzien. Echter Mick is kritisch en prompt werd mijn werk afgekeurd. Kortom er moest opnieuw geschuurd worden. Mick deed de finishing touch en ook het subframe kreeg zijn originele kleur terug.

En zo brak het moment van monteren van de wiel ophanging aan. Lex en ik mochten een dag op onze rug onder de Suzuki de voor- en achterwiel ophanging monteren en als kers op de taart zijn de vers gespoten velgen, van nieuwe Minerva bandjes in de juiste maat voorzien, onder de Suzuki gemonteerd.

Nu wordt verder gegaan met het voorwerken en spuiten van body. De nieuw beklede stoeltjes en achterbank staan inmiddels te wachten op montage…..

Roel